17 January 2017

Do’s en don’t bij werknemers met een burn-out

Werknemers zijn de spil en drijvende kracht van uw bedrijf. U vraagt veel van uw mensen, en terecht, maar wat als u net te veel heeft gevraagd? Zieke werknemers zijn niet goed, niet voor de werknemers en niet voor uw bedrijf. Een paar dagen afwezigheid valt over het algemeen nog wel te overzien, maar wat als iemand langdurig ziek is en een aantal weken niet op kantoor verschijnt? Snel en adequaat handelen is in dit soort gevallen van belang, voor uw medewerker maar ook voor uw bedrijf.  

De wet  

De wet verbetering poortwachter klinkt u vast bekend in de oren. Deze wet is opgesteld om het aantal zieke werknemers terug te dringen. De werkgever en de werknemers moeten zich samen met de arbodienst inzetten om te zorgen voor een vlotte re-integratie. Het is te begrijpen dat u uw werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk wil zien gaan, want loon doorbetalen is vaak kan funest zijn voor uw bedrijf. Maar dit kan een bepaalde extra druk op uw werknemer leggen waardoor deze minder snel aan het werk gaat. Het is dus belangrijk duidelijk te weten wat wel een niet kan:  

De do’s:  

-        Meld de zieke werknemer binnen een week ziek na de eerste ziektedag bij de arbodienst

-        Is de werknemer langer dan 6 weken ziek? Laat dan een probleemanalyse uitvoeren door een bedrijfsarts

-        Stel binnen 8 weken na de ziekmelding een plan van aanpak op waarin duidelijk is opgesteld wat de beoogde stappen zijn

-        Stel een re-integratie dossier op. Zorg dat dit dossier volledig is. Het UWV gebruikt dit om te beoordelen of u voldoende heeft gehandeld om de werknemer te helpen

-        Bespreek elke 6 weken de voortgang met de werknemer. Dit verslag komt ook in het dossier

-        Meld de werknemer ziek bij het UWV in de 42e week naar de eerste ziektedag  

Praktisch  

Dit is de zakelijke kant van het gehaal, maar natuurlijk is ook de menselijke kant belangrijk. Hoe gaat u in de praktijk om met een zieke werknemer?  

-        Neem de ziekte van de werknemer serieus en geef de werknemer de tijd om bij te komen

-        Kijk kritisch naar de werkplek en praat met uw andere werknemers. U kan op deze manier verifiëren of de werkdruk inderdaad te hoog is. Vraag aan de werknemers wat er eventueel gedaan zou kunnen worden om de werkplek te verbeteren

-        Blijf met de werknemer in kwestie in contact. Ga een open gesprek aan waarin u laat zien dat u open staat voor verbetering

-        Check of de werkplek aangepast kan worden en of er een stressvrije omgeving gecreëerd kan worden

-        Zorg dat de drempel laag is voor een werknemer om na lange tijd weer terug te komen. Nodig de werknemer bijvoorbeeld eerst uit voor koffie

-        Kijk kritisch naar uzelf als werkgever en analyseer uw aandeel in de ziekte. Vaak gaat het om een combinatie van factoren, misschien kunnen bepaalde factoren makkelijk opgelost worden  

De don’ts  

Het uitvoeren van sancties is niet toegestaan. Denk hieraan aan het opschorten van het loon of het schenden van de privacy door te veel in te gaan op de ziekte. Leg sowieso geen druk op de werknemer om weer te komen werken, maar toon wel interesse. Als u af en toe even belt heeft de werknemer het idee dat hij of zij nog tot het team behoort. En informeer in overleg met de werknemer wat er wordt gecommuniceerd naar collega’s om een open bedrijfscultuur te promoten.  

 

 

Do’s en don’t bij werknemers met een burn-out   lees meer