Het begint vandaag al slecht. Heeft u eindelijk uw humeur een beetje onder controle, is het nu iemand anders op kantoor die niet alleen een bad mood heeft, maar die ronduit boos is. Of het nu de baas is, of opdrachtgevers en klanten, omgaan met negatieve emoties in de werkomgeving is iets waar u vaker mee om moet gaan. Het is dus belangrijk om te weten hoe u hier mee kunt dealen. Wij hebben een stappenplan uitgewerkt, wij weten hoe u hier mee om kan gaan:
Ten eerste is het belangrijk om de emotie van de ander goed te classificeren. Is de persoon echt boos of lijkt het maar zo? Verder lijkt boosheid heftig, maar laat u niet intimideren. Het is een heftige en negatieve emotie en uw eerste reactie zal dus vaak verdediging zijn. Dit lost niets open zal de situatie in veel gevallen zelfs erger maken. Erken de emotie van de persoon die tegen over u zit. Als u een excuus verzint waarom het niet uw schuld is, voelt de andere persoon zich niet gewaardeerd in wat ze voelen. Beter is om empathie te tonen en te laten zien u begrijpt waarom de persoon boos is. Zet uzelf dus eerst in de schoenen van degene tegenover u. Formuleer hieruit uw antwoord.
Nu u weet hoe de ander zich voelt, ga dan nog een stapje verder en stel u eens voor waarom dit gebeurd is. Naast empathie is dit een andere manier waarop uw antwoord niet als een excuus voelt. Wees transparant met de reden waarom en hoe, dit zorgt er voor dat de ander ook meer inzicht krijgt in uw situatie. De reden is belangrijk en geeft de ander misschien niet een beter gevoel en lost het probleem niet op, maar zorgt er wel voor dat het minder persoonlijk en negatief voelt.
Neem verantwoordelijkheid. Als u echt fout zat, neem dan verantwoordelijkheid voor wat er mis ging en biedt uw excuses aan.
Trek een conclusie en zorg er voor dat er stappen zijn zo dat iedereen weet wat er nu gebeurt om verder te gaan. Hierdoor is de cirkel weer rond. Het onderwerp is gesloten, waardoor de persoon tegenover u verder kan gaan, hopelijk met een beter gevoel. En misschien heeft u er zelf een wijze les van geleerd. Probeer niet geïntimideerd te raken door de persoon tegenover u. Fouten gebeuren, het kan iedereen overkomen. Meestal zullen mensen zich herinneren hoe u met de situatie omging en niet de situatie zelf. Tenzij u natuurlijk het kantoor in brand hebt gestoken omdat u een verkeerde telefoonoplader heeft gebruikt…