Tips om succesvol te netwerken

01 April 2016

Daar staat u dan, op een van de netwerkborrels in de buurt, klaar om connecties te maken om uw nieuwe (of reeds langer bestaande) bedrijf verder te helpen. U bent er helemaal klaar voor en het naambordje zit niet ondersteboven vastgespeld op uw jasje.  

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. U heeft een korte pitch over uw bedrijf klaar en voorbereid. Let er op dat dit wel persoonlijk en laagdrempelig is. U bent hier niet meteen om zaken te doen, maar om relaties op te bouwen. Wees actief, het is beter om u actief op te stellen. Bekijk ook van te voren wie de borrel organiseert en lees hier meer over. Bekijk ook wie er allemaal komen, op deze manier kijkt u van te vore wie goed is om te spreken.  

Details

Er wordt tijdens netwerkborrels gelet op de details. Het hele plaatje wordt meegenomen in de beoordeling. Let er dus op dat u netjes en beleefd bent, de hele avond door. U vertegenwoordigt het bedrijf, dus alles wat u doet heeft hier invloed op. Let op kleding maar ook bijvoorbeeld op tafelmanieren. Maar, maak u niet te veel zorgen, waarschijnlijk doet u dit al automatisch.  

Handdruk en lichaamstaal

Geef iemand uw volledige aandacht. Ga niet over iemands schouder op zoek naar een volgende gesprekspartner. Een handdruk moet open en vooral niet te dominant zijn. U bent hier om nieuwe relaties te leggen, niet om deals te sluiten. En denk er bijvoorbeeld aan uw linkerhand te gebruiken voor hapjes en drankjes, zo bent u altijd klaar om handen te schudden. Lichaamstaal is belangrijk, zorg dat u naar iemand toegedraaid staat, wees vriendelijk en ontspan. Geef iedereen ook evenveel respect, van CEO tot stagiair, hiërarchie heeft een steeds minder prominente plaats in het bedrijfsleven.  

De dont’s

Ga niet naar een borrel op een nuchtere maag, u loopt het risico dat de drankjes harder aan komen, en het is belangrijk om alert te blijven. Bovendien staat het totaal niet professioneel. Strooi ook niet met visitekaartjes. Visitekaartjes zijn toch wel iets ‘bijzonders’. Het is een teken dat het met de gesprekspartner klikt. Het is tevens een mooie positieve manier om een gesprek af te sluiten; u zegt eigenlijk, bedankt voor het prettige gesprek, tot de volgende keer. Geeft u zomaar een kaartje aan iedereen, dan kan dit de verkeerde indruk wekken.  

En na de borrel?

Na het netwerkevent volgt u de opgedane contacten op. U toont interesse en komt uw woord na. Bedank mensen ook voor de gelegde contacten en de gesprekken. En wie weet waar het tot leidt, het doel van de borrel was immers het leggen van contacten om het bedrijf verder te helpen.  

Zet hem op!  

Tips om succesvol te netwerken lees meer

Daarom Tauro!

  • U huurt per unit
  • Flexibele contractvormen
  • Uw kantoor groeit en krimpt met u mee
  • Korte opzegtermijn
  • Professioneel serviceteam
  • Persoonlijke benadering en advies
  • A-locaties
  • Faciliteiten op maat
  • Hoog serviceniveau
  • Duurzaam ondernemen

Cookie-voorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en marketing doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.