Nu de crisis achter ons ligt, heeft u goed personeel niet meer voor het oprapen. Het aantal moeilijk te vervullen vacatures groeit. Bedrijven moeten harder werken om de juiste werknemers aan boord te krijgen. Maar hoe doe je dat?
Het UWV zegt: "Employer branding is het versterken van de werkgever als merk om talentvolle medewerkers aan te trekken, te motiveren en te behouden." Dit kunt u doen door een pakkende en bijzondere vacature tekst bijvoorbeeld. Beschrijf niet alleen de functie en de droge feiten, maar licht de bedrijfscultuur toe, bekijk wat uw bedrijf bijzonder maakt en draag dat uit. Maar wat nog meer? Hoe koppel je de geschreven tekst aan de werkelijkheid?
Als ondernemer moet je van je bedrijf meer maken dan een simpel kantoor; je moet een duidelijk merk neerzetten. Pas dan bindt je werknemers echt aan je en blijven ze bij je. Een onderscheidende positie en positief werkgeversmerk leidt tot een voorkeurspositie onder werkzoekenden. Hier onder enkele tips:
Let op of de mensen die u aanneemt passen bij uw bedrijfsvisie. Welk type bedrijf bent u, en welk type mens past hierbij. Of welk type past bij de toekomst van uw bedrijf? Zoek hier uw werknemers op uit. Zo past alles bij elkaar.
Uw product of dienst moet natuurlijk onderscheidend zijn van uw concurrenten, maar uzelf als werkgever ook. Check hoe huidige werknemers het bedrijf zien en hoe u het ziet. Klopt dit niet, dan moet u er hard aan gaan werken dat dit wel klopt. Zorg voor mooie verhalen en achtergronden, dat brengt uw bedrijf tot leven en maakt het merk sterker.
Wees als werkgever ook eerlijk en wees jezelf. Authenticiteit is in. Een prettige werksfeer is belangrijk. En zorg dat u dit imago uitdraagt via social media en medewerkers, maar ook dat dit klopt. Men heeft namelijk zo door als u alleen maar doet alsof. Zorg ervoor dat uw imago overeenkomt met de identiteit. En u kan zo weer vooruit, de toekomst in, met fantastisch personeel.