Etiquette op werk, Tauro zette de regels nog even op een rijtje voor u

29 June 2016

Het kan nog al verwarrend zijn en eigenlijk soms zelfs ‘awkward’, sommige situaties op werk. Etiquette kan hier bij de uitkomst bieden. Een stralend baken van fatsoen om u aan vast te klampen tijdens verwarrende momenten. Hier zijn de belangrijkste:  

1: Sta altijd op als u zich voorstelt aan iemand anders, ook als dit wordt geïnitieerd door iemand anders. Als u gaat staan, onderstreept dit uw aanwezigheid, mensen zullen u minder snel negeren. Mocht het erg onverwacht komen, maak dan in ieder geval aanstalten om op te staan tijdens de introductie.  

2: Bent u de meerdere? Dan is het aan u om het schudden van handen te initiëren. Dit geld ook als u de gastheer of vrouw bent. Handen schudden is belangrijk. Zorg dat u dit altijd doet.  

3: Stoel uitschuiven voor uw gasten? Niet nodig! Deze regel is een beetje ouderwets en is tevens gebaseerd op de verschillen tussen man/vrouw, die juist weggelaten worden op de werkvloer. De deur open houden daarentegen is wel beleefd.  

4: Wijs niet. Als u iets aan wilt wijzen, probeer dan uw hele hand te gebruiken en niet alleen uw wijsvinger. Dit kan onbeleefd en agressief over komen.  

5: Ziek? Blijf dan thuis. Ondanks dat u misschien denkt dat u minder productief overkomt, het is belangrijker om uw collega’s en kantoorgenoten niet bloot te stellen aan uw verkoudheid.  

6: Probeer te focussen op uw taak, afspraak, vergadering of gesprek. Multi-tasken kan goed zijn, maar onbeleefd in situaties waarin anderen aanwezig zijn. Het kan verleidelijk zijn om tijdens een vergadering uw e-mails te beantwoorden, maar dit zal u meer slecht dan goed doen.  

7: Respecteer afspraken en tijden. Wees op tijd, plan uw meetings met voldoende ruimte tussendoor en zorg dat u op tijd weer weg bent bij afspraken.  

8: Roddel niet. Deze regel is simpel. Ook al kan het soms goed voelen uw mening te ventileren over een bepaald persoon, doe dit niet. Zorg juist voor constructieve feedback. Dit zal u en de persoon over wie het gaat helpen. Bovendien komt u er zo vanzelf achter of uw kritiek is gestoeld op waarheid.  

Zijn er bij u colleg'as of mede-ondernemers aanwezig die zich niet houden aan de etiquette? Zorg dat u deze mensen op een rustige manier feedback geeft. Vaak vertonen mensen dit gedrag ongewild en zullen blij zijn met uw feedback. Zo wordt de kantoorvloer voor iedereen prettiger! Ook benieuwd naar de juiste etiquette tijdens zakendiners? Lees er snel meer over op onze website.

Etiquette op werk, Tauro zette de regels nog even op een rijtje voor u lees meer

Daarom Tauro!

  • U huurt per unit
  • Flexibele contractvormen
  • Uw kantoor groeit en krimpt met u mee
  • Korte opzegtermijn
  • Professioneel serviceteam
  • Persoonlijke benadering en advies
  • A-locaties
  • Faciliteiten op maat
  • Hoog serviceniveau
  • Duurzaam ondernemen
Tauro maakt gebruik van cookies

Tauro maakt gebruik van functionele en tracking cookies om o.a. uw gebruikservaring op de website te verbeteren, content te personaliseren en advertenties. Tevens delen wij deze informatie met derde partijen gericht op advertenties en analytics. Lees meer over ons cookie- en privacybeleid.

Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het gebruik van cookies.